Home > Peru > 15th May – Incas in ruins and cheap but delicious food in San Blas

15th May – Incas in ruins and cheap but delicious food in San Blas

The taxi the five of us had hired for the day to see a few of the Inca ruins was quite small. We had requested a car that would fit 5 of us comfortably but it wasn’t to be.

Our driver Jefferson first took us to an Inca ruins at the town called Pisaq which was a good hour from Cusco. This used to be an agricultural site where the incas back in the day planted their crops.

The guide we hired explained to us about the irrigation system that the incas used, how the rich lived and also were shown the cemetery. Till this day no one knows the father of the incas, what we were told was, a rich brother and sister decided upon themselves to build an empire which started in Cusco and it expanded in Peru, then kept conquering Ecuador and Colombia to the north, Bolivia, Chile and northern Argentina to the south.

After the tour, we walked through the mountains and descended into Pisaq market. The market doesn’t feel authentic enough as its targeted at tourists but Julie, Ines and her sister bought something.

The driver then took us to Moray, an Inca ruin about 50km north from Cusco. It used to be an experimental site and it has this unusual enormous terraces in a circular fashion. The incas used to grow different crops on terraces to see how they grew with climate.

Moray is like an auditorium when stood at the bottom, it felt like a stadium in Rome and imagined crowds sat on the terraces, chanting your name or here to see you die. It’s quite impressive.

Our last stop of the day was a small Andean Indian village 30km from Cusco called Chincero. This village overlooks the Sacred Valley and a snow capped mountain called Salkantay can also be seen from here.

This place is supposed to be the birthplace of the rainbow and much better and less touristic than Pisaq. In this village is also an old colonial church which dates from early 17th century. The ceilings are covered in floral and religious designs, also it’s still used for Sunday mass. No photos were allowed to be taken inside.

We were dropped back into Cusco and then had dinner at a restaurant called Pachapapa. The food is reasonably cheap, tastes excellent and the service we received was first class. Very pleased with our choice.

Jefferson, notre chauffeur est à l’heure pour notre tour de la vallée sacrée.
À 7h30, on se serre à cinq dans sa petite voiture et on roule en direction de Pisaq, petite ville connue pour ses ruines et son marche traditionnel.

On y arrive vers 8h30 et on a 7km à grimper avant d’arriver aux ruine, heureusement qu’on avait une voiture! Sur le site de Pisaq, il y a quatre principales zones à visiter: le quartier militaire, religieux, pour les nobles et pour les paysans. Il y a aussi énormément de terrasses agricoles, gros succès architectural des incas. Pour comprendre un peu plus l’organisation des zones etc…on fait appel à un guide local.
Il nous fera la visite en une heure. À la fin on décide de suivre son conseil et de descendre à pieds jusqu’à village.

C nous prend presque une heure et en bas on retrouve notre chauffeur. On fait un tour du marche avant de remonter en voiture. J’y achète un autre tissu évidemment et Ines et Chrles achètent un plaid en alpaca pour leur nouvel appartement.

Le deuxième site de la visite c’est Moray près de Maras. Mais d’abord on s’arrête à Urubamba pour y acheter des snacks.
Quand on arrive à Moray, on découvre des terrasses circulaires enfoncés dans le sol. Ls Incas s’en servaient comme laboratoires pour savoir quelle plante pousse à quelle altitude. Ils se servaient aussi du site pour certes cérémonies en relation avec les étoiles.
Pour se rendre compte de l’ampleur du site on décide de descendre au fond des terrasses. C’est un truc à faire car on emprunte des escaliers incas, des pierres qui sortent des murs à différentes hauteurs.

Après Moray, Jefferson nous emmène à la carrière de sel non loin de Maras. Sonia et moi restons à l’entrée. Je pensais qu’après Uyuni en Bolivie je serai déçue. J’ai eu tort, les autres ont vraiment aimé.

Le dernier site de la journée c’est Chinchero. Mis à part quelques ruines, il y aune superbe petite chapelle ainsi qu’un marche très réputé et mis touristique que
Pisaq.

Apres tout ça, on rentre a Cusco et on se rose un peu à l’hôtel avant d’aller dîner.
La veille en se promenant dans San Blas, on avait réservé une table au restaurant Pacha
Papa. Un restaurant super sympa, avec un service incroyable, des plats délicieux et un cadre très mignon, le tout. Pour des prix plus que raisonnables même pour des baroudeurs comme nous.

De retour à l’hôtel, on achète nos billets de bus pour Ollantaytambo. C’est de la qu’on prend le train demain midi pour Aguas Calientes, la base pour visiter le Machu Picchu.