Home > Bolivia, Peru > 9th May – La Paz to the worlds largest high-altitude lake, Lake Titikaka

9th May – La Paz to the worlds largest high-altitude lake, Lake Titikaka

The journey from La Paz to Copacabana in Bolivia took around 3hrs. It costs $40 BS (£4).

The plan we had was to stop at Copacabana and then take a boat to Isla Del Sol (Sun Island) which is situated on the worlds largest high-altitude body of water, Lake Titicaca at 3800 metres high.

The later part of the journey was beautiful once we had crossed a lake with the bus and were driving high up overlooking lake Titicaca. This lake is 284m deep and more than 8500 sq km in area. In comparisons with other lakes, it’s 15times the size of lake Geneva and bigger than lake Tahoe in USA.

Also on the bus we met three Australian girls we did a free tour with in Santiago, they had just done Macchu Picchu and were going to see Lake Titicaca and then come back to La Paz to fly to Buenos Aires.

When we arrived in Copacabana, we met our old Dutch friends Ruben and Loes, where they advised us not to sleep on Isla del Sol because accommodation is not that great and also we had to walk 30minutes from the boat to the hostels with our back pack at this altitude.

There and then Julie and I decided to leave Bolivia and go to Puno, the next city across the border in Peru. The bus ticket from Copacabana to Puno in Peru was $30 BS (£3). We looked around Copacabana and went to the most important cathedral church in Bolivia.

The bus then took us to Puno but had to stop to have our passports checked and get our Peruvian stamps. Once we arrived in Puno, we took a taxi with the help of the tourist info at the bus station. The lady was very helpful and even walked us to the taxi rank so we are not charged double. We paid $4 Peruvian Soles (£1) to the main plaza where our hotel is situated.

In the evening went to have dinner at a restaurant recommended by Rough Guides called La Casona where we shared a large pizza. The food was great but the unpleasant waiter made us regret go there as we paid with crisps notes but he brought back another note which wasn’t ours to say we need to give another. It annoyed us, I’m not sure if that’s a Peruvian trick but we will be looking out for it in future.

We walked back and slept in a cold room. Heating seems to be no mandatory, so we slept in our long johns.

On se réveille à 6h, on prend un taxi pour la gare routière à 6h45 et à 7h15, notre bus part pour Copacabana, la ville principale du lac Titicaca.

Dans le bus, on retrouve des australiennes qui étaient avec nous dans le tour de Santiago.
A un moment, on doit descendre du bus pour prendre un petit bateau avant de remonter dans le bus, qui lui a traversé dans un bac.

On arrive à Copacabana vers 10h30 et on ne sait pas trop quoi faire. On voulait aller sur l’Isla del Sol y dormir puis revenir à Copacabana le lendemain. Mais on rencontre nos fameux amis hollandais: Loes et Ruben qui nous disent qu’ils n’ont pas été trop enchantés par leur nuit la bas. Ils nous disent qu’on pourrait le faire en une journée et dormir à Copacabana mais ça nous fera trois heures de bateau pour une heure sur place donc on décide d’aller directement au Pérou!

Le bus étant à 13h30, on peut faire un petit tour dans Copacabana avant de partir et de changer de pays.

Après avoir acheté nos billets de bus, on se pose dans un café histoire de grignoter et de réserver une auberge grâce à leur wifi.

À midi, on va faire un tour vers la cathédrale qui abrite la fameuse Vierge de Copacabana. C'est d'ailleurs pour ça, que ce petit village est si bien développe, c'est un peu le Saint
Jacques de Compostelle de la région.

Après la visite, on échange nos bolivianos et on va à l'agence récupérer nos sacs pour prendre le bus.

On doit évidemment passer par la frontière et ça se fera très facilement à juste cinq minutes de Copacabana. Un tampon de sortie de Bolivie et un d’entrée au Pérou plus tard, on reprend le bus direction Puno. On y arrivera vers 16h30.

À la gare routière, on va directement au bureau d’information pour demander notre chemin. La dame nous donne une carte, nous explique la route et va même avec nous chercher un taxi. Elle nous dit que si on était tous seuls ils nous demanderaient le double du prix. Du coup on ne paie que 4 soles (1,17€) pour aller jusqu’à l’auberge recommandée dans le guide: Los Pinos Inn.

En fait c’est un hôtel deux étoiles. Ça n’a pas trop de caractère ni d’ambiance mais je pense qu’à Puno c’est difficile de trouver. On aura une chambre double avec salle de bain pour 50 soles (14.60€), ça aurait pu être pire.

On fait une pause internet pour mettre le blog à jour puis on sort sur Jiron Lima, la rue principale de Puno pour aller dîner. On ira d’ailleurs au restaurant La Casona, soit disant le meilleur de la ville. On décide de partager une pizza et une bière Cusqueña (de Cuzco).

En rentrant à la chambre, on regarde le film ‘The Vow’ mais je m’endors au bout de 15 minutes…