Home > Indonesia > 16th February – Mother temple Besakih, Babi Guling and Royal Courts of Justice in the East of Bali

Today is the halfway point of our travel and we are on countdown to South America which begins 1st March in Chile Santiago but we have to tackle Singapore and Sydney when we leave Bali on 22nd Feb.

We spent our first night in Candidasa in a relatively clean and comfortable place. It rained throughout the night and heard cat fights and things rumble on the roof.

Today our tour by motorcycle took us through the mountains of east Bali. Our first destination is Besakih, known as “The Mother Temple”, it’s the largest temple, the most sacred and the most important in Bali. We drove about 40km or more to get there from Candidasa.

The entrance fee at Pura Besakih is 15,000 IDRs (£1.05) each and got charged an extra 5,000 IDRs for parking. It opens from 7am – 6pm. After driving another 400m to the parking space we had to get our ticket verified. They people behind the desk tried to tell us we needed a local guide to show us in and this will cost us $25, we told them we didn’t want a guide but they insisted we should have one. If you ever visit Pura Besakih, don’t get a guide at tourist info place, walk to the temple and you will get it cheaper there.

At this temple it looks like you will need a guide to go in and show you around, Julie and I paid 10,000 IDRs each but we think it’s a con and not legal but it’s better than paying the ridiculous $25 the people at the ticket verifying place requested. We already had our sarongs so didn’t need to buy one.

The temple is situated on the slopes of the 3142m volcano Gunung Agung. It dates from the 14th century and comprises of 22 temples with the main temple being Pura Penataran Agung Besakih. This temple has many multi-roofed merus (pagodas), only worshippers may enter there but as visitors we were allowed to circle around the outer Walls. It’s an impressive and worth visiting. Pura Kehen being the second largest temple in Bali has nothing on Pura Besakih.

We left Pura Besakih after an hour or son and stopped at a food stall on the side of the road that sells Babi Guling (suckling pig). Sat down on the bench with the locals and infront of this pig and ate, It was absolutely delicious, it costs us 15,000 IDRs (£1.10)each and it was soo good, we ordered takeaway for dinner tonight.

We drove further down to Klungkung (meaning happiness) which is 23km from Pura Besakih where we paid 12,000 IDRs (£0.85) each to go in. In Klungkung you will be able to see Puri Semarapura (Fortress of Love Palace), Kerta Gosa (Royal courts of justice), Bale Kembang (floating pavilion) and Kori Agung (main gate of the palace). In Bale Kembang and Kerta Gosa you can marvel the murals in puppet style.

We left Klungkung and went back to our hotel, checked the latest news around the world and went to sit in the garden of our hotel, which ha the view of the ocean for sunset.

Sunset was amazing, it has to be one of my favourite ones I’ve witnessed, it was better than the one we saw in Don Det in Laos or Agonda in Goa.

It’s wasn’t a perfect cloudless day, there were lots of clouds but not too much to ruin the scenery. From where we sat we could see our next destination Nusa Lebongan (an island off Bali). I had goosebumps watching this, wow. I actually screamed with excitement.

Après onze bonnes heures de sommeil, on s’est réveillé et on a pris notre petit déjeuner: une brioche achetée la veille. Il y avait un truc bizarre dedans genre Fluff avec un goût diffèrent.

Vers 10h, on est prêts à partir sur notre petit scooter.
On roule pendant presque deux heures sur des petites routes de montagne pour aller jusqu’au temple le plus important de Bali, le temple-mère, bâti sur les flancs du volcan Agung, le Pura Besakih.

Ce temple est gigantesque, c’est d’ailleurs un ensemble de temples avec 22 mini temples.
Après s’être gare, il faut marcher pendant encore un kilomètre avant d’atteindre l’entrée. Et la il faut grimper les marches. L’accès est restreint pour les touristes qui ne sont pas accompagnés d’un local donc on craque et on emploie les services d’un guide pour 25,000 roupies. Du coup, on a quelques explications en prime. Par exemple, on apprend que le tissu vichy noir et blanc s’appelle poleng et qu’il ressente l’équilibre entre le bien et le mal, c’est un peu leur yin yang. Les petits parasols sont la pour protéger les statues et chaque couleur reprendre un des trois dieux principaux: rouge pour Brama le créateur, jaune et blanc pour Shiva le destructeur et noir pour Vishnu.

La plupart des pierres du temple sont fait de lave. La dernière éruption du volcan Agung à eu lieu en février 1963, et les champs de lave sont encore exploités à ce jour.

Après une bonne visite, on remonte sur notre scooter et on redescend les flancs du volcan pour aller jusqua Klunkung. Sur la route, on repère une petite échoppe sur un marché qui vend du babi guling, porc cuit à la broche (on en a déjà parlé le 13 février).

On s’y arrête et on command deux portions. L service n’a rien a voir avec le resto à Ubud, la femme attrape les morceaux de porc avec les doits et craque des morceaux de peau de la même façon. C’est très bon mais trop petit pour Kwasi qui recommande une portion de riz avec la sauce piquante. On aime tellement ça (et le petit prix aussi) qu’on en achet deux autres portions à emporter pour ce soir.
Notre visite à crée l’événement et plusieurs personnes viennent voir comment on mange notre assiette. Pour être sympa, on baragouine un petit peu d’indonésiens et ça les amuse bien.

On repart et on descend pendant une vingtaine de kilomètres jusqu’à Klungkung.
La on s’y arrête pour y visiter les bâtiments du Taman Gili, ce qu’il reste du Puri Semarapura, le palais du roi de Klunkung. On y voit la cour de justice et la pavillon flottant. Les deux bâtiments n’ont rien d’exceptionnel si ce n’est leurs plafonds peints. On fait aussi un petit tour dans le musée qui montre des photos du début du XXème siècle.

On reprend la route pour rentrer à Candi Dasa. On longe la côté en passant par Padangbai.

Quand on arrive je prends un douche froide (de toute façon on n’a pas d’eau chaude) pour enlever la crasse qui s’est accumulée sur mes bras à force de rester derrière les camions dans les petites routes de montagnes.

On retourne au Ayu, pour une bière bien fraîche et le wifi.

On rentre à l’hôtel à temps pour le coucher de soleil qui est vraiment super beau ce soir.

Pour le dîner, vous connaissez déjà le menu: babi guling et riz.